_DSC0085.JPG
_DSC0144 (2).JPG
DSC_0166.JPG

Teater


Teater

Att levandegöra berättelser är en viktig del av waldorfskolans arbete. Barnen övar sig redan från klass 1 i att sätta sig in i andra varelsers världar och upplevelser. I de yngsta klasserna kan det vara att genom sagor och berättelser leva sig in i andra människor likaväl som i djur och växters värld. Eleverna får ofta prova på att dramatisera berättelser, t ex stoff från historieundervisningen.

I årskurs 8 får våra elever gå djupt in i uppgiften att leva sig in i en annan människas liv, då de i en period sätter upp ett känt skådespel. Under en period går eleverna helt in för teatern; de bearbetar manus, övar repliker, syr kläder och bygger och målar kulisser och rekvisita. Tillsammans med läraren och med hjälp av en dramapedagog skapar de en pjäs som de sedan visar upp för både skolan och offentligheten. På Orust Waldorfskola har vi sett bland annat; En Midsommarnattsdröm, A Christmas Carol, Trollflöjten, Momo och kampen om tiden samt Romeo och Juliet.

Ungdomar i 14-årsåldern arbetar intensivt med sina identiteter. Vem är jag? - Det är den stora frågan och vilka är dom andra? Att arbeta med att gå in i en annan identitet kan vara både frigörande och krävande. I teatern får 14-åringen möjlighet att spela ut alla stormiga känslor som kan leva i ens inre. Samtidigt övar eleverna samarbete, samspel och hänsyn. När alla är med och alla gör sitt bästa blir vi en helhet!