_DSC0085.JPG
_DSC0144 (2).JPG
DSC_0166.JPG

Teater


Teater med klass 8

I waldorfskolan brukar man sätta upp en teaterföreställning i klass 8. På vår skola har vi sett A Christmas Carol, En midsommarnattsdröm, Romeo och Julia och nu senast Trollflöjten. Dramaövningar är socialt verkningsfulla och eftersom 14-årsåldern är en intensivt identitetsskapande tid, då stormiga känslor behöver näring kan uppsättningen av ett skådespel vara utvecklande och öva hänsyn och samarbete.

Under 5 veckor arbetade förra årets klass 8 med teater som period. Med ett manus fritt bearbetat av klassläraren från operan Trollflöjten (Mozart) med tysk text av Emanuel Schikaneder utgick vi från den svenska texten av Alf Henrikson. Så drog vi ifrån och ändrade vissa delar. T.ex. att ”en orm bor på alla kvinnors tunga” ändrades enhälligt till att den där ormen bara bodde på Nattens drottnings tunga... Skådespelaren som gestaltade Sarastro ville också ha en slutreplik av typen ”så levde de lyckliga i alla sina dagar” så att alla skulle förstå att det var slut. Den repliken författades på rim, två dagar innan premiären! Vi hade en del improvisationsövningar och vi övade spelet så att alla fick prova alla roller. Regi gavs i små portioner och fokus lades på att TALA och bli hörd. Efter idogt nötande kunde alla nästan samtliga repliker och spelade verkligen teater. 

Under vägen byggdes scen, kulisser målades och kostymer syddes. Mest jobb med kostymerna hade ”Nattens drottning” och ”Sarastro” eftersom de även var drake i öppningsscenen! Det var bara 10 elever i klass 8 så när nämnda drake låg död på scenen behövdes han för att spela piano när Papageno dök upp. Alla dessa roller krävde alltså snabba kostymbyten och ljudinspelningar. För läraren passade det riktigt bra eftersom vi inte bara vill uppfylla målen i Waldorfskolans kursplan, utan även LGR 11. Vi arbetade följaktligen med att lära oss att spela in och skapa ljud i datorn och vi fick på det sättet med sex sånger från operan. Det där med inspelade ljud löste även problemet med att Tamino och Papageno svimmade av att spela flöjt!

Den största lärdomen var nog att helheten blir till när alla delar gör sitt bästa och att alla behövs. De tre föreställningarna blev mycket uppskattade, även av publiken! 


Johanna Ivefors, Klasslärare i klass 8, läsåret 2012/2013